Zpravodajství TV info Škola TV program Firmy Bazar Diskuse

satCentrum


Česko-Slovenská
satelitní a TV doména
česká verze    slovenská verzia
 
 Neděle • 24.11.2024 - 17:03:48   satCentrum najdete také na:      
Nastav barvu

Vyhledávání


TV info



Rubriky
Z domova
Ze světa
Pakety a stanice
Změny parametrů
Neoficiální příjem
Softwarové novinky
Technika
Online chat
Program

Užitečné odkazy:





Naše ikonky pro Vaše stránky




 
SAT info - Pakety a stanice | Články
 

Martin Janků: Kvalita programů v CS Linku je ze všech českých satelitních platforem zdaleka nejlepší - aktualizováno

  Autor: V.Hrubec , e-mail: redakce@satCentrum.com Přidané: 12.10.2007



Jednatel – ředitel společnosti Media Vision s.r.o. - ing.Martin Janků, odpovídá na nejčastější dotazy čtenářů serveru satCentrum k individuálnímu příjmu programů satelitní platformy CS Link.


Loňský 22. listopad se zapíše do dějin českého a slovenského satelitního vysílání jako den vzniku „třetí“ satelitní platformy CS Link. Společnost Media Vision s.r.o. tehdy obdržela od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání registraci pro provozování placené digitální satelitní sítě, která zásadním způsobem přeměnila původně kdysi pouze distribuční paket k šíření českých televizí a rádií na pozemní vysílače, převaděče a pro kabelové sítě na moderní platformu DTH (direct to home) satelitního příjmu.

CS Link je šířený na dvou transponderech společnosti SES Astra z družic Astra 3A a 1D, umístěných na orbitální pozici 23,5 st. východně. Obsahuje české celoplošné televizní stanice (ČT1, ČT2, TV Prima, TV Nova) a rádia veřejnoprávního Českého rozhlasu (Radiožurnál, Praha, Vltava, ČRo 6, Radio Praha, R.Česko,
ČRo Region), přidává k nim další digitální stanice, které se v pozemním analogovém vysílání nevysílají (ČT24, ČT4 Sport, TV Noe, Public TV, Radio Wave, D-Dur, Leonardo) a bonusové placené kanály pro individuální časově omezené předplatné (Galaxie sport, CS Film, HBO, FILM BOX, NONSTOP KINO, XXX Xtreme).

Přístupové karty pro sledování programové nabídky CS Linku z obou transponderů zabezpečují společnosti TRADE and TECHNOLOGY, a.s., GITAL, s.r.o. (karty diGITALlink se stejnou nabídkou jako TandT, navíc Public TV) a TRI R, a.s. (karty Sky Link s nabídkou programů NONSTOP KINO, FILMBOX a Galaxie sport).

Jednatelem – ředitelem společnosti Media Vision s.r.o. je ing.Martin Janků, kterého jsme požádali o zodpovězení otázek na nejčastější dotazy čtenářů serveru satCentrum k individuálnímu příjmu programů platformy CS Link:

satCentrum (SC): Představte nám ve stručnosti CS Link, diváky českých satelitních stanic zajímá, kdo platí pronájem transponderu na Astře, komu patří uplink – buňka a paraboly v areálu ČT na Kavčích horách, kdo zabezpečuje skládání multiplexu a přidávání dat (EPG) apod.

ing.Martin Janků (MJ): CS Link zastřešuje nabídku českých televizních programů na satelitní pozici 23,5° východně. Obchodní vztahy jsou různorodé, většina televizí má vlastní smlouvy na pronájem satelitní kapacity, vysílání jiných programů (Nova nebo HBO) zajišťuje naše společnost Media Vision.


SC: Jak je to vlastně s transponderem 11992 H na Astře 1D, kdo ho provozuje? Slováci o něm říkají, že patří platformě Sky Link, a je jen dočasně v Praze.

MJ: Satelitní kapacitu na uvedeném transpondéru si pronajímáme od společnosti T-Systems Pragonet. Nevím nic o tom, že by patřil platformě Sky Link a jsem přesvědčen, že i Sky Link si satelitní kapacitu pronajímá podobně jako my nebo další provozovatelé.


SC: Velmi častý dotaz: Proč je transponder 11992 H na Astře 1D o tolik slabší, jak CS Link na 12525 V na Astře 3A? Jeho naladění dělá na menších parabolách velký problém, jak začne pršet, tak vypadává jako první. Musí se pro nejlepší signál pootočit konvertor, není Astra 1D nějaká špatná, neinklinuje?

MJ: Neřekl bych, že je „o tolik slabší“, je však více ovlivnitelný signálem ze sousedního satelitu, a to zejména v případech použití nedostatečně „ostré“ nebo nepřesně nasměrované antény. Řešením je použít alespoň průměrně kvalitní satelitní anténu a tu při instalaci pečlivě nasměrovat pro dosažení co nejvyšší kvality signálu z transpondéru 11992 MHz. Jinak na toto téma byl před časem publikován slušně zpracovaný článek na serveru parabola.cz


SC: Nešlo by vyměnit Galaxii sport za TV Novu? Tak by terestrické kanály byly pohromadě na Astře 3A a placené na Astře 1D. Anebo ji vyměnit s TV Noe? Nova by pak byla silnější, Astra 1D se nějak výkonově nepovedla.

MJ: Výměna programů by nebyla nic příjemného pro stávající diváky programů CS Link. Je potřeba mít na paměti, že řada z nich nesleduje pravidelně specializované internetové servery, mnozí si neumí sami přidat do paměti přijímače programy, taková akce je zkrátka organizačně natolik komplikovaná, že o ní nemá smysl bez vážného důvodu uvažovat.


SC: HBO přes CS Link je o něco málo levnější než v kabelech nebo jiných DTH platformách, na druhou stranu tam mají abonenti v ceně i HBO2 a nyní přichází i HBO Comedy. Dočkají se něčeho takového i v CS Linku?

MJ: Momentálně neuvažujeme o zařazení dalšího programu obdobného zaměření. Náklady na satelitní distribuci jsou přímo úměrné počtu přenášených programů. Jsou-li tedy při jednom programu náklady x, při dvou programech je to v podstatě 2x. Nemyslím si, že by naši zákazníci přivítali s nadšením, kdybychom přidali program HBO2 nebo HBO Comedy a zdvojnásobili cenu.


SC: Dočkáme se Public TV na kartách Trade and Technology? Proč Public TV občas kódovala (např. 17.6.) i svůj normální program – publicistiku, a ne jen filmy?

MJ: S Trade&Technology jsme v kontaktu, věřím, že se programu Public TV na jejich kartách dočkáme. Dosud o tento program neměli zájem, resp. dle jejich vyjádření se snaží hospodařit s penězi svých zákazníků racionálně. Osobně si myslím, že jednorázový poplatek 1 Kč za přidání programu Public TV do nabídky není nic nehospodárného, ale to je věc názoru.

Proč Public TV kódovala i publicistický program netuším, šlo ale nejspíše jen o nějaký problém v nastavení kódování v počátcích vysílání.


SC: Už loni jste slibovali do CS Linku dokumentární kanál. V hlasování na satCentrum to vyhrál kanál Spektrum (41%) před Discovery (24%) a National Geographic (12%). Nyní už se ale o tom vůbec nemluví.

MJ: O zařazení dokumentárního programu vedeme souběžně jednání s několika poskytovateli programů a věřím, že již brzy budeme moci divákům prostřednictvím karet Gital a Trade&Technology nabídnout atraktivní dokumentární kanál.


SC: Neuvažujete o dětském kanálu v češtině? Pokud ano, nebude důvod si měsíčně platit abonenci jiné platformy, protože to podstatné už bude v CS Linku – filmy, sport, erotika, české terestrické kanály, vlastně avizované dokumenty ještě schází.

MJ: Na tuto otázku je možno odpovědět podobně jako na předchozí, rozdíl je snad v tom, že naše snahy jsou nyní skutečně upřeny více na dokumentární kanál, dětský by mohl následovat nedlouho poté. Snad bych ještě zmínil, že zařazení každého programu je dlouhodobý projekt, který vyžaduje důkladné a pečlivé zvážení všech pro a proti, zejména marketingové a finanční stránky takového projektu, posouzení zájmu diváků o daný program, jednání s partnery, a tak dále.


SC: Kdy bude v CS Linku EPG i na TV Nova, a také i teletext? Také HBO, CS Film, Filmbox a Nonstop Kino jako filmové kanály by si zasloužily EPG, už kvůli programování rekordérů, pokud si chci nahrát pořad, který nemohu sledovat v reálném čase.

MJ: EPG u TV Nova cítíme jako svůj dluh vůči divákům, budeme se snažit jej co nejdříve splnit. U placených programů nevidím EPG příliš optimisticky už jen díky komfortnějšímu nastavování nahrávání, majitelé autorských práv totiž nemají nahrávání v oblibě.


SC: Není přidávání „levných“ kanálů jako TV Noe anebo Public TV na úkor kvality – velikosti datového toku původně distribuovaných stanic ČT a Prima? Nepřidáte raději další transponder?

MJ: Nemyslím si, že kvalita programů v paketu CS Link není dobrá nebo že by stávající programy trpěly zařazováním dalších programů. Naopak si troufám tvrdit, že kvalita programů v CS Linku je ze všech českých satelitních platforem zdaleka nejlepší.


SC: Konkrétní dotaz čtenáře satCentrum: Mám problém s ČT1 a ČT2, kdy mi na satelitním přijímači naskočí jako první zvuk místo českého sterea jen mono levý kanál, v pravém je ticho. Nedalo by se při duálním vysílání nastavit na uplinku na prvním stereo páru dvakrát české mono a teprve do druhého zvukového páru nastavit vlevo češtinu a vpravo originální zvuk?

MJ: U programů ČT1 a ČT2 se vysílají dva zvukové doprovody proto, že jeden z nich používají monofonní analogové televizní vysílače, které z CS Linku přebírají signál. Oba zvuky přitom vysílají s identifikací češtiny, každý ovšem s jinou, přitom oba jsou v souladu s normou. Některé satelitní přijímače si pak vybírají tu „nesprávnou“ zvukovou stopu.


SC: Opět velmi častý dotaz čtenářů: Mám velký problém s Novou, pokud vysílají seriály anebo filmy v dual zvuku, musím na svém satelitním přijímači ručně navolit levý kanál, protože ve stereu se vlevo mluví česky a vpravo španělsky, německy nebo anglicky. Na pozemní televizi mi to ale přepíná samo, nemůžete s tím něco udělat na uplinku?

MJ: Pokusíme se najít řešení, snad napomůže také modernizace odbavovacích pracovišť na Nově.


SC: Nerozumím systému Dolby Digital u HBO na CS Linku. Někdy jde česky, někdy jen v angličtině, po většině času se mi zdá, že je tam ticho.

MJ: Celý signál programu HBO přebíráme přímo z distribučního satelitu HBO. Dostupnost, resp. jazyková mutace Dolby Digital, závisí plně na tom, jak jej vysílá samotné HBO, nemůžeme to ovlivnit.


SC: Jak je to s hlasitostí v CS Linku, na některých programech je silná, jinde konkrétně CS Film a kanály SPI) zase velmi slabá.

MJ: Dotaz předáme technikům na uplinku, ale ačkoli např. u programů SPI změnu k lepšímu nevidím optimisticky vzhledem k technickému řešení jejich vysílání, které neumožňuje na uplinku v Praze úrovně zvuku ovlivnit.


SC: Odkud se bere Nova do satelitu? Zdá se mi subjektivně na stejnou LCD televizi horší jak v DVB-T ze Žižkovské věže.

MJ: Signál programu Nova přebíráme přímo ze studia digitální trasou, kvalitnější neexistuje.


Tolik odpovědi jednatele – ředitele společnosti Media Vision s.r.o. na vaše nejčastější dotazy k individuálnímu příjmu programů platformy CS Link. Pokud máte další, pošlete nám je do redakce nebo je připojte v diskusi pod článkem.

Protože ing.Janků odpovídá na našem serveru poprvé, je slušnost ho aspoň krátce představit – ing.Martin Janků je absolventem ČVUT, věk 41 let, pracoval jako manažer ve firmě Kabel Plus, nyní UPC, poté zastával vedoucí funkce ve firmě podnikající na trhu technologií pro přenos televizního signálu. Před příchodem do Media Vision byl obchodním ředitelem společnosti TRADE and TECHNOLOGY.

Před několika dny satCentrum navštívilo satelitní up link CS Linku v areálu České televize v Praze na Kavčích horách, kde přibyla nová parabola pro druhý transponder (/viz. úvodní obrázek, který se po kliknutí zvětší). Na server připravujeme podrobný článek o novinkách v programové nabídce i technických změnách, doplněný mnoha fotografiemi.


Redakce satCentrum, Václav Hrubec, 12.10.2007, 13:00 hod.



Aktualizováno:

Po uveřejnění tohoto příspěvku jsme do redakce obdrželi mail od výkonného ředitele společnosti TRADE and TECHNOLOGY, ing.Jaromíra Glisníka, který zveřejňujeme v plném znění:

Pokud se týká Public TV, rád bych Vás poprosil o publikování mé reakce na vyjádření Martina Janků:

„Osobně si myslím, že jednorázový poplatek 1 Kč za přidání programu Public TV do nabídky není nic nehospodárného, ale to je věc názoru.“

S Martinem Janků souhlasím, že za 1 Kč kódované vysílání Public TV jistě stojí. Pokud bychom mohli kódované vysílání Public TV pro naše zákazníky získat za těchto podmínek, osobně mu tu korunu předám. Je pravda, že jsme v kontaktu, a je taky pravda, že se na Public TV periodicky ptám. Dosud jsem vždy dostal odpověď, že není známo, kdy stanice přejde z testu do skutečného vysílání a že stále trvají na podmínkách, které nám nabídli v létě. Rozhodně se nejednalo o jednu korunu. To si možná spletl s firmou Gital. Do toho, za jakých podmínek získala právo odkódovat několik hodin testovacího vysílání programu Public TV firma Gital mi však samozřejmě nic není.



Redakce satCentrum, Václav Hrubec, 12.10.2007, 16:00 hod


  Sdílet:      

¤   počet komentářů k tomuto článku: 12   ¤

Verze pro tisk




Další články z rubriky:
14.10.2007 • Fotbal v listopadu na Galaxii sport - Premier League a kvalifikace na ME "21"
13.10.2007 • Sportdigital.tv se stane od 1.listopadu Pay-TV v platformě entavio
12.10.2007 • ATP Masters Series pokračuje turnajem z Madridu
12.10.2007 • Souboj o mistra světa v těžké váze federace WBO živě na Galaxii sport
09.10.2007 • UPC ponúka zápasy NHL vo vysielaní SPORT1 [ 14 ]
09.10.2007 • TV Óčko přestěhuje svůj up link na Barrandov a bude v něm šířit další české stanice [ 11 ]

  Komentáře:

ERROR

Přidávat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Přihlašte se: Přihlášení.

V případě, že ještě nejste u nás registrován, můžete se místo registrace přihlásit svým účtem přes:
Facebook, Twitter, Google. .

Pokud nejste doposud zaregistrovaný, vytvořte si registraci s vlastním uživatelským jménem (nickem): Registrace.


za obsah níže uvedených komentářů satCentrum nezodpovídá!
[ nejnovější komentáře jsou nahoře ]
1 / 1

  - Souhlasim s tim ze CSLink ma nejlepsi kalitu 

31.10.2007 00:48 • neregistrovaný
- Souhlasim s tim ze CSLink ma nejlepsi kalitu obrazu a zvuku ze vsech ceskych platforem na satelitech. Ma nejvyssi datovy dok ( i kdyz je VBR a opravdu se nekdy obraz UPLNE ROZPADNE ( jak psal ctenar 18.10.) - ne jen tak trochu jako kdyz je v obraze videt vlnici se voda a datovy tok nestiha, ale rozpadne se uplne na veliky kosticky! ) a nejvetsi rozliseni. CT1 na CS Link ma 720x576 ( 1000-7300kb/s, prumer 4000), na UPC 480x576 (1300-3500, 2300 ) a na DIGI 720x576 ( 800-4000, 2300 ). Je to samozrejmne subjektivni, nikdy to nejde jednim prijmacem zmerit opravdu spolehlive, s prehazovanim sem tam. Rozliseni obrazu je minimalne stejne dulezity jako datovy tok! Mame-li 720x576 s nizkym datovym tokem (DIGI) tak je obraz ostrejsi a vic se (viditelneji) kosteckuje nez s nizsim rozlisenim (UPC). U UPC je zato rozmazany.
- K problemu vymeny TP Galaxie s Novou: Kde je problem ponechat PIDy atd. stejne, zmenit jen identifikaci programu a prehodit je ?? Technicky ZADNY - jen chtit... Kazdy dobry prijmac nacte novou ID programu ( PIDy zustanou stejne ) a jede se dal...
- Pane Janku, transponder s Novou ( 11992h )je opravdu slabsi!!! A to o nejakych 20%. Neplette sem rady s otacenim konvertoru a spravneho nastaveni anteny na maximalni signal. Co je "prumerne kvalitni satelitni antena"?? Mimochodem satelitni anteny by meli instalovat odbornici. Ja bych ctenarum naradil ze je ji treba "peclive nasmerovat" (uz to slovo "nasmerovat") pro dosazeni nejvyssi kvality signalu" - to udela u zakaznika technik s merakem!! Propomina me to chytre rady a nazory pana UPC-Maliny pred par lety...
- Jinak CsLinku moc fandim. Chtelo by to do budoucna jeste jeden transponder, ale chapu ze to neco stoji.
Mimochodem, kdyby jste vyresili lip to zminene prehazovani audia u dvoujazycnych poradu, tak by mohli byt obe jazykove verze stereo! Ted jsou jen mono :-((
Dxmichael
 
 
  Je fakt 

30.10.2007 20:48 • neregistrovaný
Je fakt, že bitrate šel celkově dolů, ale neplatí to vždy. Nahrával jsem třeba Járu Cimrmana a hrubá nahrávka má 5,5 GB během 103 minut, což je přes 7,5 Mbit/s.
 
 
  tak teď ta kvalita programů na transportéru s 

20.10.2007 09:16 • neregistrovaný
tak teď ta kvalita programů na transportéru s frekvencí 11992 půjde úplně do ****, když tam nacpali ještě tu novu v HD, která teď sežere skoro všechnu kapacitu pro sebe.
 
 
  Neměl sem na mysli jen Novu ale úplně všechy 

18.10.2007 01:13 • neregistrovaný
Neměl sem na mysli jen Novu ale úplně všechy programy z CS Linku u kterých se zhoršila kvalita oproti bývalému Czech Linku. ČT má ten VBR a taky se při změně se rozpadá (třeba když začne film po reklamách). Co pomože VBR když je to pořád okolo 2 až 3 Mbit/s a maximálně to vyleze asi na 4,5 Mbit/s. Ať přidají další transpondér a hned se zlepší kvalita. Jediná ČT 4 Sport vyleze nad 7 Mbit/s až 8 Mbit/s. Na jednom transpondéru by mělo byt při VBR maximálně 6 programů a ne 8 a ještě rádia.
 
 
  S Novou je to asi tak 

16.10.2007 12:43 • neregistrovaný
Nova vysílá v DVB-T s proměnným datovým tokem, proto je relativně kvalitní. Kdežto v CS Linku vysílá s konstantním datovým tokem někde kolem 3,5 Mb/s. Proto při scénách s vyšší dynamikou datový tok již nestíhá. Kdyby u Novy zapli VBR, bylo by to hned o něčem jiném.
 
 
  Kvalita oproti UPC a Digi je opravdu nejlepší ale 

13.10.2007 22:57 • neregistrovaný
Kvalita oproti UPC a Digi je opravdu nejlepší ale taky není dobrá. Dobrá kvalita byla naposledy z Czech linku na 28,5 E než přidali programy a zavedli ten strašný variabilní tok. Při pevném datovém toku byl obraz rozhodně lepší než teď. Aj u ČT se pri změnu záberu rozpadá obraz. Takže kvalitu nezlepšili a je to jen proto aby mohli přidávat programy a nemuseli aktivovat další transpondér na úkor kvality. Variabilní tok v reálném čase s tak malým zpožděním je úplně něco jiného než u komprimace filmu pro výrobu DVD. Tam se napřed projede celý film a až potom vyhodnotí komprimátor a dá opravdu nejvíc tam kde je to potřeba a nejmíň tam kde to není zapotřebí. Pokud nebude datový tok aspoň 6 Mbit/s jako v minulosti tak se nedá mluvit o kvalitě. Prostě Martin Janků oblbuje tím jakou ma CS link super kvalitu obrazu aj když není tak úplně pravda. Až bude kvalita aspoň na úrovni munulosti tak se može chlubit.
 
 
  Mna by zaujimalo, aky je datovy tok na 

12.10.2007 20:20 • neregistrovaný
Mna by zaujimalo, aky je datovy tok na jednotlivych transponderoch (vsetky programy spolu), pripadne aj ako sa deli medzi jednotlive programy. Ak to niekto vie, nech to napise, alebo by to mohla byt dalsia otazka na pana Janku...
 
 
  Zdravím Martina J. a Jaromíra G.; dojemné 

12.10.2007 17:01 • neregistrovaný
Zdravím Martina J. a Jaromíra G.; dojemné rozhovory s nimi si vždy velmi rád čtu a jsem vděčen p.Hrubci,že je nutí komunikovat. V minulosti ve svých funkcích nebyli ani zdaleka tak sdílní (a možná i úspěšní,ale to nechť posoudí jiní).
 
 
  To EPG u Novy by bylo dobre... 

12.10.2007 16:15 • neregistrovaný
To EPG u Novy by bylo dobre...
 
 
  Možno sem niekto hodí konkrétne údaje, ale marí sa 

12.10.2007 15:24 • neregistrovaný
Možno sem niekto hodí konkrétne údaje, ale marí sa mi, že Nova má v DVB-T predsa len vyšší dátový tok ako v CS Linku. A je preto pravdepodobné, že sa z DVB-T javí kvalitnejšie ako zo satu.
 
 
  no kvalitu mají sice nejlepší, ale na druhou 

12.10.2007 14:51 • neregistrovaný
no kvalitu mají sice nejlepší, ale na druhou stranu jen díky ČT a Primě, protože ty si platí poměrně kvalitní satelitní kapacitu sami.
 
 
  CS Link 

12.10.2007 13:25 • neregistrovaný
CS Link má opravdu nejlepší kvalitu. Všichni ostatní mají již obraz degradován jiným datovým tokem a to se na kvalitě obrazu projevuje. Myslím i DVB-T.Sleduji to již pár let. Kdo má velkou placku, tak by měl přijímat z CS-LinkČ.P.
 
 
Celkový počet komentářů: 12 / zobrazují se: 1 ... 12

|<«1»>|


zpět nahoru


¤ Napište nám ¤ Reklama ¤ Mapa stránek ¤ Cookies nastavení ¤
Všechna práva vyhrazena! - VHR, Kvasice & COM, Banská Bystrica - All rights reserved! TOPlist