|
|
|
Reakce ČT na mediální diskuzi ve věci veřejných zakázek týkajících se satelitní služby
|
|
Autor: PR Press ČT
, e-mail: info@czech-tv.cz
|
Přidané: 08.04.2005 |
|
Česká televize v souladu se zákonem č. 40/2004 Sb. o veřejných zakázkách vyhlásila na začátku letošního roku soubor veřejných zakázek na zabezpečení služby spojené se satelitním vysíláním svých televizních programů. V rámci otevřeného zadávacího řízení mohou podávat nabídky všichni dodavatelé, kteří projeví o účast vážný zájem. Zadávací podmínky, které jsou obsažené v oznámení zadávacího řízení a dále upřesněné v zadávací dokumentaci, transparentním způsobem popisují požadavky České televize na jednotlivé dílčí služby. Předem přesně stanovená hodnotící kritéria ve všech případech upřednostňují řešení, která budou objektivně shledána jako ekonomicky nejvýhodnější.Skutečnost, že Česká televize vyhlašuje současně tři veřejné zakázky má významné důvody: jednak jí tento postup dává možnost konstruovat výslednou podobu satelitní služby z optimálních variant jednotlivých výběrových řízení a současně pak takto zvolená metoda přesvědčivě dokládá zájem na objektivním průběhu procesu veřejné zakázky, který rozhodně nemá být pouhým formálním aktem pro předem nalezená řešení. V případě zakázky na služby pronájmu satelitní kapacity je zadavatel připraven posuzovat dvě varianty řešení, spočívající v odlišných šířkách pronajímaného frekvenčního pásma (18 MHz a 36 MHz). To má své hluboké opodstatnění. Ve snaze nalézt vyvážený způsob financování satelitní služby chce mít Česká televize možnost porovnat náklady, využije-li službu výhradně pro své programy, či zůstane-li jí prostor pro pronájem zbytkové kapacity jinému zájemci. Ostatně právě podle rozsahu současně poskytované služby byla zvolena i vyšší z obou požadovaných hodnot šířky frekvenčního pásma. I v tomto případě je jediným záměrem hledání vhodných finančních podmínek. Před důležitým problémem stáli pracovníci České televize v případě zavedeného systému programového zabezpečení Cryptoworks. Bylo by patrně velmi snadno obhajitelné definovat podporu pouze tohoto systému jako podmínku pro požadovaná řešení. Díky dnešním vyspělým kompresním a zabezpečovacím technologiím však dala Česká televize i v tomto případě přednost transparentnímu přístupu a rozšířila svůj požadavek i na podmínku minimálně dvou v transportním streamu současně aplikovatelných cryptovacích procesů (tzv.simulcrypt). Podpora individuálního satelitního příjmu není prioritním kritériem při hledání optimálního modelu této služby. Systém satelitního vysílání je totiž primárně určen pro dopravu signálů obou současných programů České televize na stávající příjmové body analogových pozemních vysílačů (v současné době jich Česká televize využívá více jak 900). Některá elektronická média doporučují České televizi upřednostnění některých nabídek s ohledem na skutečnost, že jimi nabízená služba je poskytována na obvyklé pozici – to je pro vedení ČT nepřijatelné. Česká televize má zájem upřednostňovat digitální pozemní vysílání a v nedaleké budoucnosti i systémy mobilního příjmu. Přičteme-li její zájem zavádět zcela nové formy doprovodných služeb včetně navyšování programové nabídky, je zřejmé, že finanční možnosti velí priority přísně definovat. Ani v tomto případě však Česká televize zájmy diváků o individuální satelitní příjem zcela neopomněla. Vedle ceny a pozice je třetím kritériem pro výběr pronájmu satelitní kapacity s váhou 25 % právě požadavek „oblíbenosti“ nabízeného satelitu. Zasvěceněji se tvářící výhrady vůči vyhlášeným veřejným zakázkám na satelitní službu operují rozporem mezi předpokládanými cenami, které jsou součástí těchto výběrových řízení, a mezi náklady, které představovala původně pořizovaná technologie. Hodlá-li Česká televize získat novou službu výrazně levněji, je to jednak výraz její zodpovědnosti k hospodaření s veřejnými prostředky, ale zároveň to odráží snadno doložitelný fakt, známý ze všech oblastí elektronického průmyslu. Ceny moderních technologií radikálně klesají a srovnání nákladů současných s vynakládanými před osmi lety opravňuje skutečně kalkulovat výrazně optimističtěji. Pracovníci České televize velice dobře chápou, jak citlivým tématem je vypisování podmínek pro mnohamilionové veřejné zakázky. Mnohdy se snaha po transparentnosti a objektivitě dostává dokonce do přímého rozporu s požadavky na technologické návaznosti a cenově výhodná řešení. Právě proto je hledání optimální varianty vždy věnována mimořádná pozornost, proto se takové projekty připravují výhradně v týmech, složených z odborníků v dané oblasti. Česká televize disponuje veřejnými zdroji a je si ve všech svých krocích velmi dobře vědoma zodpovědnosti, kterou má při jejich využívání. Martin Krafl, Tiskový mluvčí ČTDoplnění redakceNa vypsání veřejných zakázek jsme (jako první server u nás) reagovali v článku Veřejná zakázka na službu pronájmu satelitní kapacity pro Českou televizi. Doporučujeme vám jej si přečíst, včetně reakcí v diskusi pod ním. Problémům satelitního up linku České televize i zvolenému systému kódování jsme na webu satCentrum věnovali v posledních letech několikrát. Doporučujeme vrátit se zejména k loňskému článku Novinky v Czechlinku (a trochu i v ČT), a ke dvěma příspěvkům, ve kterých na naše dotazy odpovídali technici ČT i tiskový mluvčí, pan Krafl. Jsou to články: Technické problémy při přerušování kódování signálu ČT v Czechlinku a Technické problémy při přerušování kódování signálu ČT v Czechlinku - II.
|
¤ počet komentářů k tomuto článku: 9 ¤
Přidávat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.V případě, že ještě nejste u nás registrován, můžete se místo registrace přihlásit svým účtem přes:
Facebook,
Twitter,
Google.
.Pokud nejste doposud zaregistrovaný, vytvořte si registraci s vlastním uživatelským jménem (nickem): Registrace.
za obsah níže uvedených komentářů satCentrum nezodpovídá! [ nejnovější komentáře jsou nahoře ] |
1 / 1 |
|
Souhlasím a přidávám se k výzv ...
|
17.04.2005 19:30 • Jirka N. |
|
|
Souhlasím a přidávám se k výzvě!!!
|
|
|
mluvčímu ČT Kraflovi
|
17.04.2005 09:36 • Pavel K |
|
|
Opakovaně Vás, pane Krafle, vyzývám, abyste nám sdělil stanovisko ČT ke svým skandálním tvrzením. Osobně se domnívám, že jako platící koncesionáři na to máme právo a osm dní je dostatečně dlouhá doba k sepsání "hutné" odpovědi. Za jedinou omluvu mohu považovat pouze Vaši rezignaci .
|
|
|
2FerdaCZ
|
|
Jasně - EastBoxDigital !!!
|
|
|
Tak uzávěrka přihlášek byla ji ...
|
14.04.2005 00:26 • FerdaCZ |
|
|
Tak uzávěrka přihlášek byla již včera - přihlásil se i někdo jiný než Czech Link, s.r.o. ? :-))
|
|
|
DTH:
|
11.04.2005 10:29 • Pavlos |
|
|
Jednoznacene podporuji DTH vysilani CT!
|
|
|
PAN KRAFL...
|
|
Je smutne kdyz mluvci nevi o cem mluvi,mel by vedet , ze v horskych oblastech je dvb-s jedinou moznosti kvalitniho prijmu/dvb-t to rozhodne nevyresi/,zcela jiste by se mel alespon omluvit!
|
|
|
Pavel K.: naprostej souhlas ve ...
|
08.04.2005 16:46 • FerdaCZ |
|
|
Pavel K.: naprostej souhlas ve všem. p. Kraftl: můžete mi říci na co ČT potřebuje transp. o šířce 36 MHz, když v součastnosti CzechLink využije sotva polovinu pronajímané kapacity a zájemců o vysílání v CL moc není (viz za 1 rok co byla vysílána test karta s nabídkou kapacity nepřibyl ani jeden program do CL)? Laskavě si uvědomte že ČT je (respektive by měla být) veřejnoprávní TV, takže výroky typu že sat vysílání není určeno pro DTH jsou opravdu na pováženou.
|
|
|
naprostý souhlas s Pavel K!
|
08.04.2005 15:20 • Jirka N. |
|
|
Pavel K.: hezky shrnuto, obzvláště pak k bodu 4. není co dodat - je tu veřejnoprávní televize pro své koncesionáře anebo tu jsou koncesionáři pro veřejnoprávní televizi???!!! . Satelitní příjem je už dávno standardní příjmový prostředek nejen televizních programů! Na distribuční link s "trpěným DTH" si mohla ČT hrát před osmi lety, ale dnes už jsme snad zase někde jinde! . Měli by si vzít velký vzor z ORF!!! . K prioritnímu DVB-T: signál z něho nebude nikdy natolik kvalitní jako může být z DVB-S, což začíná být v době nástupu plasmových a LCD obrazovek s uhlopříčkou od metru výše docela závažný problém. Jeho rozvoj do nějakého slušnějšího pokrytí pak bude navíc trvat ještě dost let. DVB-T bych viděl pro širší veřejnost eventuelně pro ten mobilní příjem, ale pro nemalou část lidí (která se bude časem zvětšovat) i nadále zůstane prioritou signál z DVB-S. A to ani nechci mluvit o problémech s rušením signálu DVB-T, kterému stačí málo a divák má tmu - zeptejte se na to Němců, ti už o tom vědí své! Čímdál větší rozšiřování bezdrátových technologií si prostě vybírá svoji daň. . Výhody DVB-S 1) okamžité velmi slušné pokrytí 2) vysoká možná technická kvalita vysílání za relativně slušný peníz 3) prakticky bezproblémová volná kapacita 4) prakticky minimální problémy s rušením bezdrátovými technologiemi (ve srovnání s pozemním příjmem) 5) rychlejší a méně problémové zavádění nových technologií do vysílání.
|
|
|
To snad ne?
|
08.04.2005 14:50 • Pavel K |
|
|
Chtělo by se věřit slovům p.Krafla jako upřímné zpovědi zástupce 3.mocnosti ve státě, jak se s oblibou někdy uvádí, leč chyba lávky. Mé dřívější a osobní zkušenosti s panem mluvčím a odbornými útvary ČT svědčí téměř o pravém opaku - tzn. naoko transparentní proces, ve skutečnosti spousta postranních zájmů, technicky ani ekonomicky neobhajitelných před veřejností. Pojďme se však podívat na ony rozpory trochu podrobněji : 1.První podiv vzbuzuje rozdělení zakázky na satelitní downlink a uplink. I průměrně vzdělaný technik v oboru ví,že uplink konstruovaný přesně na míru té které družice je výrazně levnější, než uplink "univerzální". Vzhledem k menšinové ceně uplinkových služeb vůči downlinku bylo bývalo mnohem inteligentnější obě zakázky buď sloučit nebo uplinkovou vyhlásit až po definitivním výběru družice. 2.Zadávací podklady možná transparentně popisují, co by tak asi ČT chtěla, ale kritéria, podle kterých bude hodnotící komise vybírat, již tak transparentní nejsou. Pokud někdo předem nenapíše % "atraktivnosti" a "oblíbenosti" k jednotlivým orbitálním polohám, pak jsou tato kritéria rovna kámasutře, kde se každému může líbit něco jiného (viz i diskuse na odborných serverech). Jediným transparentním údajem pak zůstává jen cena, ale ta má váhu pouhých 40%. Čekal jsem,že do kritérií budou dány např. i : - další nutné náklady na přeladění/přesměrování stáv.příjmových bodů, - možnost vstupu z dalšího, např. mobilního uplinku - mimořádné přenosy,ap. - pokrytí evropského území, atd.. 3. Odborné ekonomické buletiny uvádějí minimální cenu za solidní 36MHz transpondér pro Evropu okolo 2,3mil.US dolarů, což je po přepočtu 213mil.Kč/4 roky, tedy více,než uváděná cena v zakázce. Chtěl bych věřit tomu,že důvodem oddělení uplinkových služeb a uvedení podhodnocené ceny není vyhnutí se liteře zákona, která říká, že u zakázek nad 200mil.Kč hodnotící komisi jmenují příslušná odborná ministerstva, čímž by ČT mohla ztratit svůj vliv na výsledek. 4. Deklarace,že "podpora individuálního příjmu není prioritou ČT" je skandální tvrzení pana mluvčího, proti kterému důrazně a ostře protestuji a žádám jménem veřejnosti minimálně omluvu a korekci stanoviska. Pan mluvčí si zřejmě neuvědomil, že ČT financují zejména koncesionáři-tedy my diváci a obávám se, že prodaných dekódovacích karet pro individuální příjem je několikanásobně více než "záložních příjmů" na vysílačích. Tito diváci vložili nemalé prostředky do svého zařízení,aby si zajistili kvalitní, někde pohříchu jediný, zdroj signálu veřejnoprávní televize. V případě,že toto stanovisko nebude okamžitě uvedeno na pravou míru, bude patrně vhodné obrátit se na Radu ČT a nepomůže-li to, pak navrhnout parlamentu privatizaci ČT, neboť , jak vidno, ČT je až příliš zahleděna do sebe, svých problémů a diváci ji zajímají zřejmě až v druhořadé prioritě. 5. Ceny moderních technologií opravdu klesají, nicméně jen u zboží a služeb s vysokou sériovostí, což se o satelitním vysílání a její technologii moc říci nedá. Provozovatelé družic mají dlouhodobé investiční plány na celou dobu životnosti družice, kde se se snižováním cen příliš nepočítá. Výjimku by mohl tvořit tzv. inklinující satelit, tedy družice, která již nemá moc energie na korekci své orbitální polohy a je na konci svého života. Její příjem je však problematický, neboť se vůči zemi nejprve vychyluje vertikálním směrem a posléze opisuje jakousi osmičku. To ale asi ČT nechce. 6. Poslední odstavec pana Krafla jsem věru nepochopil vůbec. Jak může transparentnost a objektivita být v přímém rozporu s ekonomikou a technologickou návazností?! Snad jen v jediném případě - že doposud ČT kryla a tajila své patrně dost nevýhodné smlouvy, na které "navázat" může být opravdu velice silný oříšek. 7. Je mi velice líto, že za uplynulá léta se na webu ČT neobjevila jediná anketa, jediná veřejná diskuse, která by jasně ukázala "odborníkům v ČT", jaké potřeby mají koncesionáři v oblasti technického zajištění příjmu a prakticky by potvrdila planá slova pana mluvčího. Je mi upřímně líto,že jedinou viditelnou veřejnou akcí ČT je pohrůžka soudního stíhání všem, kteří ji neplatí. 8. Je mi také líto, že ČT "nepovažuje multiplex A" za veřejnoprávní multiplex,který ji byl přidělen Zákonem. Pak se ovšem i ČT zařazuje mezi ty subjekty, které pozemské digitální vysílání přibržďují, což je ale v rozporu s tím, co tvrdí. Např. Nova deklaruje svou nechuť k DVB-T alespoň otevřeně. Vážený pane Krafle, veřejně Vás tímto vyzývám,abyste se k výše uvedeným skutečnostem jasně a konkrétně vyjádřil, pokud to ovšem ještě umíte. Pokud ne, zachovejte se alespoň jako chlap, ne jako někteří naši politici.
|
|
Celkový počet komentářů: 9 / zobrazují se: 1 ... 9
|
|