Znají ho celé generace Čechoslováků. Málokdo však ví, co oné rodinné tragédii, která se přihodila v roce 1968 ve středočeských Vonoklasech, předcházelo, co po ní následovalo a jaké byly pohnutky a motivace jejích aktérů. Celý příběh rodiny Jelínkových na ploše téměř pěti dekád přinese v šesti epizodách připravovaný Voyo Originál Studna v režii jedné z nejuznávanějších režisérek současnosti Terezy Kopáčové a podle scénáře nejvýraznějších talentů své generace Mira Šifry a Kristiny Májové. Ústřední rodinu Jelínků ztvární David Švehlík, Johana Matoušková a Filip Červenka. Událost vzbuzuje zvědavost do dnešních dní. V médiích vycházejí články a reportáže, rodí se nové, často divoké teorie, i po letech vyvstává spousta otázek. Natáčení seriálu tak předcházela dlouhá příprava a pečlivé rešerše. „I po padesáti letech je příběh Studny stále živý. Proto pro nás bylo důležité projít si všechny spisy a dostupné materiály o rodině, která velkou část společného života prožila v izolaci. V první řadě pro nás bylo stěžejní najít verzi, které sami věříme, a která podle nás nejlépe vystihuje to, co se doopravdy stalo. Ale i když si člověk vše nastuduje, existují stále některé věci, které se nedozví nikdy. S Jelínkovými jsme neseděli u rodinného stolu, nebyli jsme svědky jejich běžných životních situací. Proto jsme vše konzultovali s psychology, vytvářeli si profily jednotlivých postav, snažili jsme se do nich vcítit, zjistit, co se jim mohlo honit hlavou. Aby příběh o nich, o jejich blízkých, rodině i sousedech byl co nejkomplexnější, ale především nejvěrnější. Proto jej vyprávíme od začátku, kdy se Máňa se Standou do sebe zamilovali,“ popisuje vznik seriálu scenárista Miro Šifra. Voyo chystá StudnuV roce 1932 se na vesnické tancovačce voják Standa začíná dvořit mladičké Marii. Zamilovaný pár buduje své hnízdo lásky, touží založit spokojenou rodinu, šťastně žít, mít dítě z lásky. „Třináct let bydlím s rodinou ve Vonoklasech. Už když jsme se přistěhovali, věděli jsme o jak ‚slavnou‘ vesnici jde. Začal jsem se o příběh rodiny Jelínkových zajímat, procházet dobové archivy, obecní kroniku, ale i bláznivé teorie, které kolem něj vznikají. Povídal jsem si se sousedy, kteří si rodinu Jelínků ještě pamatují,“ přiznává osobní motivaci kreativní producent Voyo Michal Prokeš. „Nebylo jich mnoho. Jelínkovi bydleli na okraji vesnice. Nechodili do hospody, neúčastnili se obecních akcí. Všichni, kdo si na ně pamatují, o nich mluví jako o podivínech, jako o do sebe uzavřené rodině. To ale muselo být něčím způsobeno, a to je to téma, které mě nejvíce lákalo.“ Silné příběhy přitahují silné tvůrce„Která holka by se nezamilovala do šarmantního, vtipného Standy? Byl okouzlující, uměl velká gesta. Ale někde hluboko uvnitř v něm od začátku doutnal problém. Máňa ho nejdříve nevidí, pak ho nechce vidět, a nakonec už nechce odejít. Žila totiž v době, kdy se od rodiny neodcházelo, měla pocit, že ji musí držet pohromadě za každou cenu. Studna pro mě není jen fenomén, který stále fascinuje, senzace i noční můra několika generací. Našla jsem v ní právě toto silné téma, kterému rozumím, a které považuji za důležité převyprávět,“ říká režisérka Tereza Kopáčová, která má s tvorbou sérií podle skutečných událostí bohaté zkušenosti. Stála i za prvním Voyo Originálem Případ Roubal. I tam jednu z hlavních rolí ztvárnil David Švehlík. Jeho role Standy Jelínka je ale naprosto odlišná. „Od začátku bylo jasné, že David Švehlík to umí herecky pořádně rozbalit. Potřebovali jsme někoho okouzlujícího s temnými kouty ve své duši. Křehkého i pevného. Takový přesně David umí být.“Dramatická roleŽivotní lásku Standy, Marii, ztvární Johana Matoušková. I pro ni byla tato role výzvou – postavu Marie si zahraje v době kdy je jí osmnáct i padesát let. Marie, které nikdo neřekne jinak, než „Máňo“, vstupuje do manželství se svou životní láskou v nelehké době před 2. světovou válkou, na truc svým rodičům a především matce, která si pro ni představovala úplně někoho jiného, než „šaškujícího“ Standu. Velmi záhy se pak Máňa musí potýkat s první ze zkoušek, kterým musí spolu se svým mužem čelit. Od počátku jim ale čelí hrdě, nezdolně a je tahounem rodiny. Johana Matoušková Máňu popisuje: „Je to pořád obyčejná, ale silná a ambiciózní žena, která by rodině obětovala vše. Je pro ni těžké svou roli opustit, fixace na syna v ní vzbuzuje pocit, že bez ní nic nezvládne, přesto, že ho celou dobu vede k opaku.“Představitel Slávka, Filip Červenka, ke své postavě uvádí: „Celou dobu ve Slávkovi bují hlavní konflikt, jak moc má blízko k oběma rodičům. Nevíme, jak to s ním dopadne. Dokáže se osamostatnit? Dokáže vše ustát a najít v životě klid?“ Pro Filipa Červenku jde o první velkou dramatickou roli. „Moc jsem o ni stál, v životě jsem žádnému projektu nevěnoval tak intenzivní přípravu, jako právě tomuto seriálu. Je to pro mě úplně nová disciplína, hodně se na roli soustředím, i mezi jednotlivými obrazy na natáčení jsem spíše sám, koncentruji se. O skutečném případu jsem, jako asi všichni, přečetl mnoho. Snažím se ale nenechat se tím příliš ovlivnit a vše vložit do naší verze příběhu.“Natáčení až do červnaStudna tak rozšíří portfolio sérií Voyo Originálů, které jsou inspirovány skutečnými příběhy, osobnostmi nebo událostmi. „Silné příběhy přitahují silné tvůrce, a to se nám podařilo. Miro Šifra je jedním z nejvýraznějších talentů své generace, má před sebou další nominaci na Českého Lva. Tereza Kopáčová patří k nejúspěšnějším českým režisérkám. Oba mají cit pro detail, empatii vůči svým hrdinům a uvědomují si křehkost a zodpovědnost při vyprávění podle skutečných událostí,“ dodává Jindřich Motýl, producent společnosti Lumivod, která pro Voyo Studnu připravuje. S tvorbou sérií podle skutečných událostí má bohaté, cenami ověnčené, zkušenosti i Michal Reitler, který je společně s Michalem Prokešem kreativním producentem projektu: „Studna je Voyo Originálem druhé generace. Měli jsme více času na pátrání po kořenech tragédie. Zjisti jsme, že se týká našich dnešních životů víc, než jsme tušili. Může se stát znovu. A proto toto rodinné drama chceme vyprávět.“ Šestidílná Studna se bude natáčet do června. PR Press TV Nova, foto: archiv TV Nova, 7. 3. 2024
|