Zpravodajství TV info Škola TV program Firmy Bazar Diskuse

satCentrum


Česko-Slovenská
satelitní a TV doména
česká verze    slovenská verzia
 
 Čtvrtek • 26.12.2024 - 18:09:00   satCentrum najdete také na:      
Nastav barvu

Vyhledávání


TV info



Rubriky
Z domova
Ze světa
Pakety a stanice
Změny parametrů
Neoficiální příjem
Softwarové novinky
Technika
Online chat
Program

Užitečné odkazy:





Naše ikonky pro Vaše stránky




 
SAT info - Změny parametrů | Články
 

Novinky v Czechlinku (a trochu i v ČT)

  Autor: Redakce , e-mail: redakce@satCentrum.com Přidané: 14.02.2004


Některé satelitní fanoušky možná překvapil test – barevné pruhy na dosud „šedém“, tedy nevysílajícím kanále Test TV. Ten je podle informací z Kavčích hor určený k testování datových toků a různých vysílacích formátů. V současné době se zde testuje režim 16:9 pro vyhodnocení přepínání obrazového formátu na některých receiverech, určených pro distribuční místa na terestrických vysílačích a převaděčích.


Nejprve si pro pořádek shrneme základní technické parametry tohoto kanálu. Naladíme jej na družici Eurobird 1, pozice 28,5 stupňů východně, transponder F3, paket Czechlink, frekvence 12,607 GHz, horizontální polarizace. Doplníme ještě hodnoty datového toku SR 27500, poměr korekce chyb 3/4, a identifikátory: SID 6, V-PID 165, A-PID 100. Kanál je označený jako Test TV a na receiverech se nám zobrazuje i značka 16:9; barevné pruhy pak doprovází nepřetržitý tón zvukového generátoru.

Jak jsme zjistili, jedná se o zatím časově neohraničený test, který má prověřit kompatibilitu přepínání obrazového formátu 4:3 na širokoúhlé vysílání ve formátu 16:9 a zpět. Získané testy pomohou ve výběru optimálního systému pro zejména poloprofesionální receivery, které slouží k příjmu signálu České televize na některých distribučních zařízeních pro další terestrické šíření. U profesionálních receiverů by k problémům nemělo docházet, je však potřeba otestovat i další přijímače ještě před plánovaným spuštěním vysílání v systému 16:9. Ano, naše veřejnoprávní televize plánuje rozjet ještě před (možná letošním) nastartováním DVB-T tuto novinku na satelitním vysílání.

Nyní se rozhoduje mezi třemi systémy pro automatické přepínání obrazového formátu. Prvním je vysílání impulsu po zobrazení 13. řádku, druhým pak ve 23. řádku a třetí systém zasílá index automatického přepínání v digitálním streamu. Pokud budeme mít štěstí, můžeme si vyzkoušet během testu např. přepínání televize do letter boxu. Který systém se nakonec vybere budeme vědět až po delší době testů, bylo nám však slíbeno, že budeme s výsledky a získanými zkušenostmi během zkoušek seznámeni. Přineseme vám je pak na tomto webu. Podle našeho názoru může pravidelné vysílání ve formátu 16:9 výrazně zatraktivnit pořady České televize.

Další novinkou pak bude odbavování v systému Dolby Digital, a do budoucna se plánuje také spuštění plnohodnotného EPG, tedy dodatkových informací o programu (až na 7 dní dopředu).

Během naší redakční návštěvy na Kavčích horách v prosinci minulého roku jsme viděli zbrusu nové studio pro nahrávání a konečný mix pořadů ČT ve formátu Dolby Digital THX. Krátce před tím prošlo toto studio náročným prověřováním firmou Dolby Laboratories a České televizi byl udělen certifikát. Nové dramatické pořady jsou už nyní ozvučovány v tomto vícekanálovém formátu a jsou v zásobě pro spuštění vysílání. Jak určitě víte, zatím se vysílají některé filmy v systému Dolby Surround, jinak se pořady přenášejí ve stereu, případně duálu. K přechodu na Dolby Digital by mělo dojít současně se spuštěním paketu České televize v DVB-T. Kvalitní zvuk a další doplňkové informace – EPG, a do budoucna další interaktivní služby - to by mělo být podle vedení ČT hlavním lákadlem pro diváky, aby si pořídili nový digitální receiver pro DVB-T. No a při té příležitosti získá novou kvalitu i satelitní fanoušek.

Nezbývá než doufat, že se ostrý start terestrické digitální televize v ČR opět vinou poslanců neodloží (někteří hovoří i o roku 2006 - místo letošního podzimu), a že ČT získá svůj plánovaný paket, tedy jeden ze dvou. Myslíme tím nikoliv pouhý jeden společný, který by konzervoval současné obsazení TV na našem trhu bez perspektivy brzké změny. Ale to lidé v České televizi či v Czechlinku (jehož technické zázemí, vysílací pracoviště i uplink sídlí také v areálu na Kavčích horách) ovlivnit nemohou. To jsme však odbočili od technických novinek k jednáním napříč politickým spektrem ve Sněmovně, vraťme se raději zpět k Czechlinku.

Jak jsme vás už na našem webu informovali, došlo k 1.únoru k redukci vysílání ČRo 6, tedy „talk“ programu veřejnoprávního rozhlasu. Z důvodu úsporných opatření, spočívajících v redukci středovlnného vysílání došlo také ke změně v satelitní distribuci (parametry: 12,607 H, SR 27500, FEC 3/4, SID 22, A-PID 181, levý kanál), kdy šestý program Českého rozhlasu vysílá nyní každý den až od 18.00 hod do půlnoci, zatímco od čtvrté hodiny ranní do šesté odpolední naladíme na zmiňovaném kanále Prahu – ČRo 2. Pozor, v levém kanále, v pravém vysílá zahraniční program ČRo 7, musíme si tedy navolit na svém receiveru to správné „mono“.

Další novinkou je zařazení vysílání britského rádia BBC, tedy jeho „české“ mutace, kterou připravuje pražská redakce. Ke spuštění mělo dojít už tento měsíc, nakonec se start z technických důvodů opozdí o měsíc, na vysílání v Czechlinku si tedy budeme muset počkat do března. Podle získaných informací se připravují dva audio kanály, tedy česká a anglická jazyková verze. V době, kdy nepoběží česká relace se bude přebírat zahraniční vysílání BBC v angličtině.

Tolik aspoň jedna rozhlasová novinka, která je ale jen slabou náplastí nad očekáváním podstatnějšího rozšíření našeho domácího digitálního paketu. Bohužel na mrtvém bodě uvízly původně slibně se rozvíjející „námluvy“ s Novou, kdy ani „postželezného“ vedení není nakloněné satelitní distribuci, utichli i řeči o možném vysílání stanic Nat 1 či ART native, také celoplošná soukromá česká rádia si chtějí i nadále zabezpečovat distribuci přes jiného providera (a jiný satelit).

Další kapitolou sama pro sebe je otázka kódování. V současné době se satelitní divák nemá jak dozvědět, jaký pořad bude kódovaný a který ne, na teletextu dnes už nenajdeme dřívější hvězdičku, informující o volném vysílání. Upustilo se též od ručního spouštění začátků a konců „zakrytí“, ale automatické odbavování bez funkčního EPG pak nepřináší (zejména zahraničnímu) divákovi ČT jistotu, že naprogramovaný úsek bez přístupové karty shlédne celý tak jak předpokládal. Někdy máme až dojem, že se jde do kódování s přesvědčením raději více, než musíme, aby nás někdo neobvinil z porušení autorských práv.

K otázce kódování se vrátíme někdy příště v dalším článku, chystá se totiž nové výběrové řízení na dodavatele technologie pro Czechlink. Smlouva s Philipsem končí a v nejnepříznivější konstelaci by mohlo dojít při vítězství jiného dodavatele i na záměnu systému CryptoWorks za jiný. Jaký by to mělo dopad na naše abonenty, kteří si od roku 1998 zařizovali svůj přístrojový park na tento systém? To až někdy příště.


  Sdílet:      

¤   počet komentářů k tomuto článku: 11   ¤

Verze pro tisk




Další články z rubriky:
15.02.2004 • Exotické rozhlasové programy přijímané ze satelitu – 2.část
13.02.2004 • Exotické rozhlasové programy přijímané ze satelitu – 1.část [ 26 ]
10.02.2004 • Nový slovenský digitální paket Telenor Slovakia [ 13 ]
03.02.2004 • Změny v rádiích na Czechlinku [ 1 ]
02.02.2004 • ESPN Classic Sport expanduje do Evropy [ 4 ]
01.02.2004 • Opakování lednového satelitního magazínu dr.Dish@TV

  Komentáře:

ERROR

Přidávat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Přihlašte se: Přihlášení.

V případě, že ještě nejste u nás registrován, můžete se místo registrace přihlásit svým účtem přes:
Facebook, Twitter, Google. .

Pokud nejste doposud zaregistrovaný, vytvořte si registraci s vlastním uživatelským jménem (nickem): Registrace.


za obsah níže uvedených komentářů satCentrum nezodpovídá!
[ nejnovější komentáře jsou nahoře ]
1 / 1

  CT ... 

19.02.2004 00:01 • palo
Fandim CT
jen skoda ze to je klasicky statni podnik. sice se tam snad tak nerve za kazdou cenu komerce ale statni podniky to nemaji jednoduche (mimi Noveho Zelandu kde uz na to prisly)
Mimochodem znate nejaky efektivni statni podnik? ja zatim zadny nenasel:-(
-
take mne mrzi ze se vice nesnazi byt CTsama sebou ale nekdy prilis programove napodobuje komerci
tu by mela napodobovat predevsim organizacne ...
-
jinak stoji za precteni
"Bude někdy (např. státní) Česká Televize reformována? "knížka" ke stažení! (pochází asi z BL)"
je to na http://sweb.cz/statni-moc
a
"Proč budu platit koncesionářský poplatek"
www.louc.cz/04/1180211.html
a HISTORIE MÉDIÍ
www.louc.cz/temata.html
co na to rikate?
-
neni tu nekde diskuse jen na tema CT ... ?

 
 
  CT bez reklam 

15.02.2004 16:07 • JirkaS
Souhlas s Gespou. Při souč. stavu by ČT ztratila motivaci k tomu, aby se snažila zvednout kvalitativně úroveň programů, protože dobrá úroveň je současně dobrá sledovanost a tím pádem i lepší cena za reklamní spoty. Nedovedu si představit jak by tedy její program vypadal kdyby jí byla reklama v současné době zakázána.
 
 
  ČT bez reklam 

15.02.2004 08:41 • gespa
Já si to docela představit dokážu, i když v rámci naší oblasti by to bylo značně netradiční řešení.
-
Jde o to, že náš reklamní trh není příliš velký a pokud mají vznikat nové volné televizní stanice, je třeba jim nějaký reklamní čas "uvolnit".
Pokud budeme uvažovat, že náš součastný trh má velikost cca. 5.5 miliardy korun ročně (3 Nova, 1.6 Prima, 1 ČT) a součastně budeme brát nejméně miliardu ročně jako nutný zisk pro stanici živenou z reklam, vyjde nám, že by šlo uživit ještě cca. tři nové stanice, ovšem jen za předpokladu zrušení reklamy na ČT.
-
ALE V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NESOUHLASÍM SE ZRUŠENÍM REKLAMY NA ČT V SOUČASTNÉ DOBĚ ZA SOUČASTNÉHO STAVU NA NAŠEM TELEVIZNÍM POLI!!!
A to proto, že dokud není volný prostor pro další nové stanice (nejsou vysílací frekvence), tak by toto zrušení reklamy nepřineslo vůbec nic, ba naopak! Takže pokud vůbec zrušit reklamu na ČT, tak jedině až bude pořádně rozjeté DVB-T!!!
 
 
  pohadka-budoucnost-reakce 

14.02.2004 21:56 • dxmichael.com
Nestiham zasnout nad novinkama o kterych se docitam v tomto clanku...
Pise se tu o 16:9, Dolby digital, EPG a zmenu kodovacihi systemu.
Az na to posledni si myslim, ze je to vse velmi povzbudujici.
Ten TestTV si kazdy prijmac zpracuje jak chche. Humax 5400 ukaze 16:9 ikonku a ukaze obraz s cernyma prouzkama nahore a dole, ktere se me zdaji moc "uzke" na 16:9 a Mediamaster9600 s DVB2000 obraz ukaze v klasickem formatu 4:3 ( at v 16:9-menu delam co chci ). Ja bych uvital ( a CT to doufam tak udela !! ) prez satelit prenos v anamorphnim obrazu. Kazdy prijmac a sirokouhla TV si s tim poradi a zvysi se obrazova kvalita.
A take bych uvital , kdyby se na Kavcich horach rozhodli konecne pro definitivni vec - porad kodovat !! Prechody na kodovani jsou opravdu velmi divne nacasovane a spatne technicky vyresene.
Ale i tak - at si veme kazda ceske TV stanice z CT priklad. Mala otazka (pro vsechny) nakonec : Dovetete si nekdo predstavit CT bez reklam ( jak se planuje ) ??
 
 
  Kódování? 

14.02.2004 17:17 • Karl
Je to nějaký divný. Např. ve čtvrtek 12.2. Simpsonovi běželi volně a večerníček zakódovaný. Logika autorských práv by snad říklala, že by to mělo být naopak, ne???
 
 
  No právě, nejde jen o modul či ... 

14.02.2004 15:03 • gespa
No právě, nejde jen o modul či kartu (např. můj případ), ale já vidím ty zákazníky, kteří si pořídili receiver s vestavěným CW (alá CR Fox) a teď by jim zůstal jen jako FTA!!!
-
A obávám se, že zisky by mi to nezvedlo spíš naopak, protože např. většina mých zákazníků si to pořídila za ne zrovna lehce uspořený peníze a určitě by neměli na novej přístroj! A u nás se reklama a také ANTIREKLAMA šíří dost rychle, takže se obávám, že naopak by prodej kompletů s CzechLinkem těžce klesl, protože místo aby se říkalo "jo to si kup, to je super", tak by se během chvíle rozneslo "to je naprd, změní kódovací systém a můžeš to celý hodit do popelnice"!
 
 
  Změna kodování 

14.02.2004 14:41 • JirkaA
Při případné změně kodovacího systému za jiný by nešlo pouze o karty ale i o výměnu modulů a nebo rovnou celých sat. prijímačů.Nebylo by to třeba proto aby se firmě,nebo firmám které se tím živí trochu stoupl obrat???
 
 
  změna kodovaní !!! To fakt nen ... 

14.02.2004 08:09 • juzek
změna kodovaní !!! To fakt není k pláči ale už k smíchu :-) No uvidíme možná se dočkáme výměny kodování a karet za menší poplatek 2500kč :-)) No když 50% neplatí kon.poplatky kde na to mají vzít :-))
 
 
  Jěšte pozn. 

14.02.2004 04:51 • Pavel
Jediná věc, kterou bych zde spomenul, byla omílaná už X-krát a pořád to jěště není ono je přehchod na kódování. Chtělo by to opravdu už jednou vyřešit. Mě osobně to problém nedělá, ale znám pár lidí, kteří jsou z toho nešťastný
 
 
  čt 

14.02.2004 04:46 • Pavel
Jo s tou větou "Někdy máme dojem..." to vystihli trefně.
No změna technologie kódování by určitě Czechlinku moc neprospěla. Výměn karet. Já mám kartu jěšte černou, starou - jsem jen zvědav, jestli by mi ji vyměnili. Poplatky samozřejmě platím. Spousta nákladů s tím spojené, Trade&Tech. by měli víc práce nemyslím si, že by uvažovali tím směrem.
Ale k tomu novému kanálu -
je až neuvěřitelné, potěšující samozřejmě angažovanost ČT ke každému technicky vzato novému projektu, DVBT, 16:9 v dolby - no myslím, že by si jiné (komerční televize) mli jěště pořád brát za příklad veřejnoprávní.
S ČT jsem velmi spokojen a fandím jim.
Tady je alespoň vidět, že i když polovina diváků (prý) neplatí konc. poplatky, tak se snaží a i ty finance z jiných zdrojů (reklama) společně s konc. poplatky jdou správným směrem. Obraz na sat je takový, jaký jen stěží na Orbitu najdu, přece jen 8Ms/s je už blízko rychlosti 12-16Ms- kterou používá HDTV - Euro 1080.
Možná by sloužila za příklad v tomto i UPC, jestli by i pro ni nebylo vhodnější přestěhovat se na jiný satelit (Eurobird, Hotbitd), kde je levnější pronájem transp. a mohli by nabídnout divákům, tu "pravou digit. kvalitu".
 
 
  No plno zajímavostí, uvidíme j ... 

14.02.2004 00:26 • gespa
No plno zajímavostí, uvidíme jak se jim co podaří rozjet...
---
"...Někdy máme až dojem, že se jde do kódování s přesvědčením raději více, než musíme, aby nás někdo neobvinil z porušení autorských práv..."
-
Tak to máme dojem naprosto stejný...
---
"...K otázce kódování se vrátíme někdy příště v dalším článku, chystá se totiž nové výběrové řízení na dodavatele technologie pro Czechlink. Smlouva s Philipsem končí a v nejnepříznivější konstelaci by mohlo dojít při vítězství jiného dodavatele i na záměnu systému CryptoWorks za jiný..."
-
Tak tohle je ovšem bomba, kdyby náhodou opravdu změnili kódovací systém, tak to bych se smíchy asi neudržel!!! (a počítám, že nejenom já)

 
 
Celkový počet komentářů: 11 / zobrazují se: 1 ... 11

|<«1»>|


zpět nahoru


¤ Napište nám ¤ Reklama ¤ Mapa stránek ¤ Cookies nastavení ¤
Všechna práva vyhrazena! - VHR, Kvasice & COM, Banská Bystrica - All rights reserved! TOPlist